In Hjemmeside

Black Friday nærmer sig med drastiske skridt og det er hurtigere end du tror fredag d. 25 november. Det er naturligvis ikke en lige så stor salgsdag i Danmark som det er i USA, men det skal uden tvivl nok komme. Så længe virksomhederne laver fantastisk tilbud på dagen, så skal der nok være købere. Som webshopejer kan det være nemt i hele kaosset, at overse de små detaljer som gør en god kampagne til en forrygende kampagne. Konkurrencen vil dage optil og efter være rigtig hård, så det er vildt at du er forberedt og rammer sømhovedet første gang.

Google Trends af "julegaver til hende" for 2015

Næsten 40 procent af forbrugere begynder at søge efter julegaver i tiden efter Halloween, så Black Friday er bestemt et tidspunkt som kan være relevant for dit salg.
Google Trends viser tydeligt hvor meget søgningen "julegaver til hende" stiger i perioden omkring Black Friday, så gør allerede nu klar til at sælge danskerne julegaver. Mange forbrugere ved sågar allerede hvad de vil købe af gaver til jul, hvor Black Friday bliver brugt som et tidspunkt hvor man prøvet finde dem på tilbud.

Opdater din hjemmeside

Hav en unik forside klar, så når besøgende laver på din forside, så kan de se eller blive sendt videre til Black Friday underside. Opsæt gerne siderne så hurtigt så tidligt som muligt, gerne en måned før, så alle besøgende i den periode er klar over, at din shop har forrygende tilbud på dagen.

Du kan også opbygge noget spænding ved at tilføje en nedtællingsfunktion på din side ved, at de besøgende kan se hvor mange dage, timer, minutter og sekunder der er tilbage til gildet starter - det gør fx Power.dk på deres kampagneside. Rigtig mange butikker og specielt webshops viser ikke hvilke produkter de har på tilbud. Nogle viser ingen produkter, hvor andre viser blot et lille udvalg og ofte deres bedste tilbud. På den måde skaber de en stor interesse og nysgerrighed hos de besøgende som højst sandsynligt vender tilbage senere. Hvad med en notifikationstilmelding, så dine besøgende kan opskrive sig og få en email om tilbuddene på Black Friday.

Mulighederne er uendelige, men det vigtigste er at du gør brugerne opmærksomme på, at du holder et Black Friday udsalg. Ændrer du blot priserne på produkterne på dagen, så vil ingen finde ud af det.

Gør konvertering nemmere og hurtigere

Hvis der er en dag hvor det bare skal spille maksimalt og fungere hurtigt, så er det Black Friday, da det hele kun sker på et enkelt døgn. Der er kort sagt ikke tid til at teste eller fejl. Har du lavet en fejl og opdager det på dagen, så er det allerede for sent.

Brug derfor tid før på, at gøre din konverteringskanal skarp og strømlinet. Måske har du for mange felter som brugeren skal udfylde når de køber produkter – fjern alt det unødvendige og minimer antallet af kliks brugeren skal lave for at afslutte købet.

Og nu hvor vi allerede snakker om opdatering af hjemmesiden, så er det naturligt også at nævne hastigheden på din webshop.

Hastighedsoptimering

En hurtig hjemmeside konverterer bedre, da kunderne ser flere produkter, bruger mere tid og generelt ikke forlader din hjemmeside fremfor konkurrenten. Det er selvfølgelig også værd at nævne Google ranking faktoren i det, men det vil jeg ikke gå i dybden med i dette indlæg. Men en af de væsentlige faktorer og specielt på en dag som Black Friday; er stabilitet. Hvis alt går som det skal, så vil din webshop få meget mere trafik end normalt og det kræver endnu mere af dit webhotel eller server. Sørg derfor for at have et godt webhotel så du ikke oplever noget nedetid. Tag eventuelt et kig på UnoEuro som i vores test opnåede 100% oppetid i hele testperioden. Med en optimeret hjemmeside, kræver hver besøgende færre ressourcer af din webhosting og chancen for at det hele kører flydende og stabilt gennem hele dagen er større.

Gør klar til de mobilebrugere

Det er ikke nogen hemmelighed, at mange hjemmesider har mere trafik fra mobileenheder en computere. Mange bliver sågar overrasket, når de gravere dybere ned i Google Analytics og kan se hvilke enheder deres besøgende bruger. Black Friday er en dag hvor mange tjekker tilbud på deres telefoner via reklamer på Facebook eller andre socialemedier. Det er meget muligt at dine kunder måske ikke køber fra deres smartphone, men i det mindste tjekker de dine forskellige tilbud og beslutter om det er et ekstra kig værd.

Hvad med betalingsløsning? Har du nogensinde overvejet om den betalingsløsning du anvender på din webshop ikke er alt for besværlig på telefon? Måske er det tid til at give det et kig og se om andre muligheder er bedre. Vi danskere er ikke så glade for PayPal som amerikanerne er, men deres one-click-pay er helt ideel på mobileenheder. Afhængig af din webshops størrelse, så kunne det også være en mulighed at integrere betaling via MobilePay. Hjemmesiden kortgebyr.dk bliver primært brugt til at finde den bedste betalingsløsning matchende dit salg, men du har også mulighed for at sortere efter fx MobilePay.

Så har du ikke allerede gjort din hjemmeside mobilvenlig via fx et responsivt design, så er det bestemt på tide. Også selvom du tror at din webshop allerede er 100% responsiv, så er det tiden værd at teste og sikre, at det hele fungerer som det skal før den store salgsdag. Google har et værktøj som kan teste om din side er mobilvenlig ved at tester forskellige kriterier.

Live chat til kundeservice

Måske har du ikke live chat på din webshop til dagligt, men måske er højtider og mærkedag noget som du burde overveje. For mange kunder kan det være alt der skal til om de køber produktet eller ej. På disse dage er det slet ikke muligt at vente til dagen efter med et svar fra support. Svaret skal være der prompte, så kunden kan lave sin købsbeslutning. Hyr eventuelt lidt ekstra hænder til kundeservice.

Der findes utallige live chat systemer på markedet også nogle du kan bruge gratis. Generelt er de meget nemme at opsætte og kræver hvis du bruger et CMS som WordPress, muligvis bare et simpelt plugin. En populær tjeneste som har været i branchen i mange år er Zendesk og de har sågar en gratis version du kan benytte. En anden udbyder på markedet er Intercom's livechat som har haft rigtig stor tilvækst det sidste års tid, hvilket bestemt heller ikke er uden grund. Jeg har selv brugt dem på et par hjemmesider og de kan varmt anbefales.

Recent Posts