In Webhotel

Har du overvejet at skære ned på dine omkostninger af webhosting? Rigtig mange virksomhedsejere føler sig lidt flov over at skulle vende hver krone, men sandheden er, at dem som har styr på sine penge ofte også er dem som har mest succes med deres forretning. At bruge penge på noget unødvendigt, er desværre rigtig nemt i dags Danmark, men unødvendigheder er præcis det område man skal være mest opmærksom på. Det er også her de fleste penge kan spares. Dette indlæg omhandler hvordan du kan spare penge på dit webhotel og relaterede tjenester.

Nedgrader din løsning

Den mest simple og nemmeste måde at spare penge er, at nedgradere sin løsning hos sin webhoteludbyder. Ofte, så overvurdere ejere, programmører og designerer ofte hvor meget plads og kraft en hjemmeside har brug for. Så ender man med at betaler for meget med en hvad man har brug for og bruger – en unødvendig omkostning som overhovedet ikke bliver brugt. Vi har selv lært af vor egne fejl her hos Webhotelmatch.dk – vi startede ud med et alt for stort webhotel på 20 GB. Efter at vi fik hele hjemmesiden op at køre, kunne vi godt se at vi kun brugt en brøkdel af pladsen – vores daværende udbyder hjalp os heldigvis med nedgraderingen og vi fik refundering i form af "in-store-credit", som kunne bruges på deres tjenester (nye webhoteller).

Opgrader til et ubegrænset webhotel

I nogle få tilfælde hvor der er tale om rigtig meget data, så kan det måske være fordelagtigt at opgradere eller spørge support om en ubegrænset løsning. Det kan lidt sammenlignes med et taletidskort kontra fri SMS. I nogle tilfælde ville fri SMS kunne betale sig, men det afhænger fuldstændig af hvor mange SMS'er man sender. Så bruger du ikke så meget plads eller trafik, så er en opgradering uden begrænsninger angiveligt en unødvendig og dyr affære.

Overvej dit pladsforbrug

Rigtig mange fylder deres webhotel med mange unødvendige filer og backups som aldrig kommer til at blive brugt. Backup lokalt på serveren er generelt også lidt fjollet, da går noget galt på dit webhotel, så ryger din backup jo også. Har du en hjemmeside på 10 GB og du tager en backup af det hele, så fylder din backup jo stort set det samme (lidt mindre, da backups generelt bliver komprimeret). Har du mange store videofiler, så overvej eventuelt at bruge eksterne tjenester såsom YouTube eller Vimeo – det kan spare dig for rigtig meget pladsbrug.

Optimer din hjemmeside

Komprimer filer, optimer billeder, minify din koder og filer, det hjælper ikke blot med at fylde mindre på dit webhotel, men det gør også at din trafik forbrug falder. I visse tilfælde kan det faktisk anbefales, at du køre alle dine mediafiler fra en CDN – det er typisk på hjemmesider som har rigtig store mængder af media samt trafik. En CDN er en ekstra omkostning, men deres kompetence er CDN "content delivery network" og det kan webhotellet ikke gøre meget bedre. Ofte dækker din besparelse på webhotellet dine nye omkostninger for CDN.

Spar på T-Hansen-udstyret

Ekstra tjenester som automatisk backup, sikkerhedsscanninger osv. kan rigtig hurtigt tage en stor del af dit budget. De fleste af disse tjenester er ofte unødvendige som har et relativt nemt alternativ. Fx så kan manuelle backup rigtig nemt selv laves og mindst lige så nemt er det at opsætte automatisk backup. Bruger du WordPress er det endnu nemmere, vi kan stærkt anbefale UpdraftPlus (gratis), som kan tage backup til egen server via FTP, Dropbox, Google Drive m.m. Vær dog opmærksom på som vi nævnte ovenfor, at gemmer du backup lokalt på serveren (som fylder rigtig meget), så sparer du ikke rigtig noget, tvært imod.

Recent Posts